loading...

پاکت سفید

بازدید : 758
دوشنبه 21 ارديبهشت 1399 زمان : 4:37

ویروس اختلال

فرزاد وثوقی – روزنامه نگار

قانون بدون ضمانت اجرا ونظام پیگیری محصولی دربعد نظم نخواهد داشت. اگر بهترین قوانین را مصوب کنیم اما نظام پیگیری وضمانت اجرا برای آن تعریف نکنیم بیهوده کاری کردیم ونام این بیهود کاری را می‌توان سیاست بازی گذاشت. درواقع با اعمال سیاست بجای تدبیر درامور، زمان انتظار برای دستیابی به توسعه را افزایش می‌دهیم و اقدام به فرصت سوزی ودرنهایت اقتصاد وبخش‌های فرهنگی واجتماعی را مورد آسیب جدی قرار میدهیم.

ما درحوزه اجرای بعضی قوانین گرفتار ویروس اختلال هستیم ، اختلالی که مانع پیشبرد امور به جهت مطلوب می‌شود. خاطرات بسیاری از جلسات دولتمردان داریم ،جلساتی که با دستورکارهای مهم وبزرگ برگزار می‌شود ، مصوبات سنگینی دارد وپس از ختم جلسه خروجی آن همان بیهوده کاری است چراکه این مصوبات تحویل کمیته‌های پیگیری نمی‌شود ویا اگر کمیته‌‌‌ای برای پیگیری وجود دارد آن کمیته هم دچار روزمرگی‌هاشده است ودراصل توان به اجرا کشاندن مصوبات را ندارد. چه اینکه چند روز گذشته در یکی از جلسات استان با موضوع سرمایه گذاری و اوراق بی نام و کوتاه نشدن فواصل دریافت این مجوزها برای سرمایه گذاران مواجه شدیم و باز هم موضوع معطلی سرمایه گذاران مطرح شد.

کارگروه اقتصادی، سرمایه گذاری واشتغال استان فارس روزهای گذشته در حالی برگزار شد که ما باید شاهد طرح موضوعاتی نظیر صادرات مازاد محصولات تولیدی ، ارز آوری مطلوب وحتی نیاز به واردات نیروی کار از قبل رونق تولید وگسترش کارخانجات ومواجه با افزایش روند سرمایه گذاری باشیم اما در عوض همچنان گرفتارموضوعات نخ نما وابتدایی موانع صدور مجوز‌های سرمایه گذار وآشفتگی سرمایه گذار به دلیل طولانی شدن روند دریافت مجوز‌های بی نام هستیم .آنطورکه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفته سرمایه گذاران بین شش تا یکسال معطل دریافت مجوز هستند اما سال گذشته وسالهای پیش که درمورد مقایسه این روند با دیگر کشورهای جهان وحتی بعضی استانهای صاحب نام وصاحب صنعت سخنرانی می‌کردیم با حسرت وگاهی با جدیت عنوان میکردیم که این روند درفلان کشور وفلان استان بیست وچهار ساعته انجام می‌شود و دولت‌ها از سرمایه گذار دعوت می‌کنند وپیش ازدعوت بستر‌های لازم برای حضور آن را فراهم نموده اند.

ما در سخنرانی حرف اول را می‌زنیم ، استاد گفتن وفراموش کردن هستیم. تا دلتان بخواهد در تاریخ ادعاهای بزرگی به ثبت رسیده است و اگر آیندگان، تاریخی که ما امروزبرای آنان نوشته ایم را بخوانند تصورشان از جامعه‌‌‌ای امروزی همان افسانه‌های باور نکردنی است . ما باید چیزی برای آنان باقی بگذاریم که ملموس باشد. این قلم تصورش براین است که اگر استانداران حتی یک کار بزرگ از میان هزاران کار روی زمین مانده را انجام دهند ، اگر روسای جمهور حتی یک کار بزرگ از هزاران کار روی زمین مانده را انجام دهند با انجام همان یک کار صدها قدم در امر توسعه وتاریخ نویسی جلو افتاده ایم .حتی نامشان با تاریخ گره می‌خورد که عمر سیاست کوتاه وعملکردش ناپایدار است. بازی باسیاست فرهنگ‌ها رابه عنوان عنصر اصلی دوام وبقا می‌شکند وبه نابودی می‌کشاند. اعتماد دراین بازی بشدت تحت تاثیر قرار می‌گیردو چیزی برای دلبستگی باقی نمی‌گذارد از این روست که برخی ملیت‌ها اینگونه در جهان دچار فروپاشی وهرج ومرج گردیده اند.

نقطه سر خط – بعضی مدیران که نگرانی شدیدی برای حفظ موقعیت خوددارند پیوسته از توفیقات می‌گویندودرحل مشکلات نمی‌کوشند از این جهت است که مشکلات به قوت خود باقی است ومنتخبان یازدهم مجلس کوی به کوی درحال پرس وجو وپیدا کردن راه حلی برای از میان برداشتن آن هستند . سازمانهایی در استان وجود دارد که به لحاظ بزرگی ومسوولیت پذیری درحوزه اقتصاد قادرند وباید به عنوان بزرگترین سایت اقتصادی وحضور درابعاد توسعه ایفای نقش کنند اما انگار جز شکار ملخ برای خود فعالیتی تعریف نکرده اند. سازمانهایی که باید جهادی درمیدان حضور پیدا کنند اما منفعل اند. اگر این سازمان ودیگر بخش‌های ثروتمند بصورت جهادی وارد میدان عمل شده بودند این همه انتظار برای توسعه وسرمایه گذاری را شاهد نبودیم . آمارهای بیکاری ملموس ترین آمارهای اجتماعی اقتصادی هستند. همانطوری که درمقالات گذشته اشاره کردم اگر به روزهای ملاقات مردمی‌مدیران ارشد ویا نمایندگان توجه داشته باشیم عمده این دیدارها دربخش اشتغال خلاصه می‌شود تقاضاهای عمومی‌که امکانی برای انجام آنها نیست.

درواقع اکثر افراد مراجعه کننده به مقامات ارشد، والدین جوانانی هستند که برای عزیزان خود دنبال شغل می‌گردند وبدون نتیجه ماندن این داستان نخ نما، آنان را به ادامه مسیر وحضور درپروژه مهاجرت می‌کشاند.

این قلم براین عقیده است که تا زمانیکه دولت تکلیف خودرا با فساد روشن نکرده نمی‌تواند برای سرمایه گذار نه امنیت ونه حمایت تعریف کند. سرمایه گذار وکارآفرینی که از امنیت وحمایت برخوردار نباشد قادربه ایجاد خط تولید سالم ، ایجاد امنیت وحمایت از نیروی کار ومصرف کننده نیست پس دریک دایره بسته درحال چرخیدن به دور خود هستیم و این چرخش جز فرسایش چیزی به ارمغان ندارد. امروز اگر دولت درحال فروش مازاد اموال خود به بخش خصوصی است درحال فروش اموال زیان ده ، فرسوده ونوسازی نشده بخش‌های اقتصادی خود به بخش خصوصی است ونام این حرکت را نمی‌توان خصوصی سازی سالم واصولی گذاشت .چراکه دولت با این حرکت غیر معقول درحال فروش اراضی مستعد تغییر کاربری ونه صنایع مستعد نوسازی واحیا به عده‌‌‌ای معلوم الحال است که قصدی برای احیای صنعت کشور ندارند. اقتصاد یعنی پویایی ، یعنی دعوت از سرمایه گذار ورونق اشتغال یعنی صادرات ، یعنی نظم در شبکه بانکی ودریک کلام اقتصاد یعنی امنیت ، آیا به فکر تامین امنیت از قبل فعالیت‌های اقتصادی هستیم ؟ /// انتهای پیام 919 کلمه

سرمقاله روزنامه شیراز نوین 21 اردیبهشت ماه 1399
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی