loading...

پاکت سفید

بازدید : 781
سه شنبه 12 خرداد 1399 زمان : 2:37

بانک اطلاعاتی فقر

فرزاد وثوقی – روزنامه نگار

برای رفع فقر خصوصا درجامعه تولید کننده روستایی کاری انجام نشده است چراکه به نقطه اوج مهاجرت‌ها رسیده ایم. روستاها بدون تکمیل ظرفیت‌های معیشتی درحال خالی شدن هستند وجمعیت قابل توجهی از تولید کنندگان با سابقه فارس بیکار وحاشیه نشینی را پیشه کرده اند. درهر دوره از مجلس با نمایندگان دراین باره سخن گفته می‌شود وستادهای بسیاری برای پایش آمارها و مداخله دراین روند پریشان تشکیل شده اما روند فعالیت‌ها کاربردی نبوده وبه همان جلسات برگزار شده بسنده می‌شود. فقر به یک پدیده خودساخته تبدیل شده است، از فقر می‌توان بهره برداری‌های سیاسی کردو هر بار با نمایش آن اوج بی توجهی یک جناح سیاسی وحاکم را مورد توجه عموم قرار داد.

اما باید دید در شرایطی که سرمایه‌های اجتماعی بشدت آسیب دیده اند ومیزان مشارکت در انتخاب افراد تحت تاثیر آن قرار گرفته رونمایی پی درپی از این بحران چه سودی خواهد داشت ؟ بنظر می‌رسد دراین روزگاراز لشکر فقرمی‌توان برای بحران‌های اجتماعی وبه خشونت کشیدن رفتارها استفاده نمود. آیا تاکنون به این نکته مهم توجه کرده اید که تقاطع‌های شهر بزرگ شیراز در تصرف واختیار کودکان ونوجوانان حاشیه نیشن است. کودکان ونوجوانان کار وخیابانی که چیزی برای ازدست دادن ندارند و می‌توان این نیروهای واکنش سریع را با اندک مبلغی خرید . در اتفاقات آبان 98 شاهد همین وقایع بودیم . تقاطع‌ها به اشغال نوجوانانی درآمده بود که تنها یک ماسک زده بودند و لاستیک‌هارا به آتش کشیده بودند.

درواقع استارت اغتشاشات آبان 98اینگونه وبا حضور نوجوانان زده شد وادامه یافت. باید پذیرفت این نابسامانی اجتماعی امنیت اجتماعی را هدف گرفته است واگر همین امروز هم برای جمع وجور کردن این مشکل اجتماعی دست بکار شویم باز هم بنظر دیر می‌آید. اخیرا آماری از این وضعیت منتشر شده است . مناطق حاشیه نشین دراطراف شیراز بیش از یک هزار وچهارصد هکتار وسعت دارند وبدون شک با افزایش روند مهاجرت به واسطه عدم تامین معیشت این وسعت به اضافه تعداد جمعیت افزایش نیز خواهد یافت.

کنکاش دراین آمارها می‌گوید بیش از چهل روستا در شهرستان شیراز گرفتار موج مهاجرت وحاشیه نشینی است . درواقع آمار موجود با نزدیک شدن به حریم شهر شیراز می‌تواند روند افزایشی نیز داشته باشد. برمبنای این آمار هجده هزارو چهارصد خانوار در حاشیه شهر شیراز سکنی گزیده اند ودر بدترین شرایط زندگی می‌کنند. این روند محصول بی توجهی به اقتصاد روستایی است وقتی در شهرهای بزرگ نشسته ایم وشعارهای استقلال اقتصادی میدهیم اما بیخ گوشمام اولین خا کریزهای اقتصادی فرهنگی سقوط کرده اند . خا کریزهایی که پایه واساس مقاومت اقتصادی استان وکشورمان بوده اند.

بدون شک ما زیره به کرمان برده ایم و مدیران استان علی رغم برخورداری از این آمارها اما همچنان بی توجهی می‌کنند . نمایندگان دوره دهم نیز نسبت به این مقوله بی توجه بوده اند . برای رفع این بحران بزرگ باید قانونی عمل کرد وشاید ضعف اصلی در نبود ویا بی اثر بودن قوانین است. بطور حتم قانون را نمایندگان مجلس باید ترمیم کنند وچرا دراین چهل سال وده دوره برگزاری مجلس شورای اسلامی‌،جهادی برخورد نکرده اند وکارهای را روی زمین گذاشته اند خدا میداند.

نمایندگان فارس ومدیران استان بدانند بی توجهی به این مقوله خطر ساز است. هرچند بعضی سیاستمداران روی لشکرفقر سرمایه گذاری غیابی کرده اند و آنان را به عنوان یک موج ساختار شکن مورد ارزیابی قرار داده اند و با پهن کردن سفره‌های ارزان خیال تسخیر روح وجسم آنان را دارند اما این عملیات سیاسی اقتصادی می‌تواند به ابعاد امنیت اجتماعی خدشه وارد کند که بدون تردید برخوردهای سلبی وناخوشایندی را باعث می‌شود.

برای ساماندهی فقر نیازمند یک بانک اطلاعاتی منسجم و قوی هستیم تا طبقه آسیب دیده از روند فعالیت‌های مخرب اقتصادی در سالهای گذشته را تحت پوشش درآوریم . اینکه با شروع بحران‌های بهداشتی واقتصادی گروههای خیر را به مدد می‌طلبیم باید دید این کمک‌ها کدام سمت وسو ویارگیری را مدنظر قرارداده اند . کمک‌ها باید متمرکز واز سوی وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی به گروه‌های هدف با برخورداری از بانک اطلاعاتی فقراعطا شود و کمک‌های پراکنده باید دراین شبکه ساماندهی وسازماندهی شود. درغیر این صورت با کشدار شدن ماجرا می‌توان اینگونه پنداشت که شاید ثروتمندان از صفوف فقر برای خود سرباز گیری می‌کنند. /// انتهای پیام 720کلمه

فایل ارایه فصل چهارم- مغز
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی