loading...

پاکت سفید

بازدید : 554
پنجشنبه 22 مرداد 1399 زمان : 17:38

غدیروپیشواشناسی

فرزاد وثوقی روزنامه نگار

فلسفه غدیر چیست؟ غیر از جمع آوری کمک‌های مردمی‌برای مردم ودلجویی از مستضعفینی که محصول عملکرد غلط سیاسیون هستند، غدیرفلسفه بزرگی دارد وآن امام شناسی است که درابعاد باطنی انسان باید مورد توجه قرار بگیرد.امام شناسی ضرورتی است برای ادامه حرکت انبیاء ، درواقع بدون امام شناسی حرکت انبیا ابتر خواهد ماند چراکه جریانات فکری می‌توانند به انحراف وتحریف کشیده شوندوتاریخ را کسانی بنویسند که دارای زروزورهستند.

محرم وحرکت کاروان حسینی یک حرکت امام شناسانه بود، درواقع مراجع ما باید بیشتر روی موضوع مهم امام شناسی کار می‌کردند تا سایر ابعاد بصیرتی آن .امام شناسی ازگذشته تا کنون یکی از راهبردهای پیروزی حق درمقابل باطل بوده است.آنچه باعث پیدایش ظهر عاشورا می‌شود همین موضوع امام شناسی است، وقتی جریانی انحرافی باعث می‌شود مردم بصیرت لازم را نداشته باشند ویا به هر دلیل آنرا از دست بدهند. یکی از دلایل فقدان بصیرت امام شناسی، جنگ‌های آشکار وپیدای اقتصادی وپروژه بزرگ فقیر سازی است چراکه اهل سیاست قادرند از صف فقر لشکر بسازند وآنرا درمقابل حق وحقیقیت قرار بدهند.

پرواضح است فقرا خواسته یا ناخواسته به صف زرو زور می‌پیوندند وداستان طاغوت‌های زمانه از همین حرکت ظریف آغاز می‌شود. کسانیکه می‌توانند برای خود کاخ‌های بزرگی بسازند که دیوارهایش بلند وتسخیر ناپذیر است ، مگر نسلی از آن برهه گذر کند وحرمت‌ها را بشکند تا دیوارهای بلند ویران شود.

بصیرت آن چیزی است که به کرات مورد توصیه امامان عصر برای استمرار حرکت ولایت قرار گرفته است. اما خط امامت وولایت آسیب پذیر است مگر با حضور دلدادگانی که دنیا وظواهر آن هیچگاه نتوانسته جای معنا را برای آنان پر کند. از اینکه کاروان حسینی دچار آن مصیبت بزرگ وداغ عظما گردید حکایت از کج فهمی‌مردم زمانه خود داشت و حکایت از ضعف بصیرتی دارد که از درون به پیکره حقیقیت ضربه وارد می‌کنندو داستان تحریف و نفوذ از همین ماجرا سر رشته می‌گیرد.

درغدیرخم حضرت رسول اکرم ص برموضوع ولایت درپایان عمر خود تاکید داشتند. ولایت مکمل ظهور وبروزواستمرار رسالت است برای جانشینی پیامبران باید افراد صالحی انتخاب شوند که عدالت آنان اثبات شده باشد. هرچند درموضوع غدیر تمامی‌مسلمین اتفاق نظر دارند که حضرت رسول اکرم ص برتعیین جانشین خودبرای هدایت ملت تاکید داشته اند اما برموضوع زعامت به همان دلیل ذکر شده فوق دچار اختلاف هستند. بروز اختلاف یکی از برنامه‌های دشمن است هر چند باید دشمن شناس باشیم وهمه وهمه چیز را دشمن نخوانیم تا بتوانیم درپناه یک سیاست واحد با جهان درارتباط باشیم اما پروژه اختلاف طرح وبرنامه همان دشمنانی است که میلی به اتفاق نظر مسلمین وید واحده بودن آن ندارد.

بایددراین روزگار به این اندیشه نزدیک شویم که آیا امروز بصیرت لازم برای امام شناسی را داریم ویا تحت تاثیر انحرافات خواسته یا ناخواسته درحال حرکت به سمتی هستیم که اصل موضوع را به پرسشی برای نسل جوان تبدیل ساخته است.آنچه درشبکه‌های اجتماعی درحال توسعه وگسترش است وبزرگان قوم تنها نظاره گر آن هستند وپاسخ‌های مناسبی برای آن ارایه نمی‌کنند چراکه دشمن با طرح واجرای پروژه فساد درلایه‌های حکومتی ،زمینه بدبینی گسترده‌‌‌ای را فراهم ساخته است و از مشت خروارها ساخته است.

امروز فساد به یک فرهنگ تبدیل شده است. گروه‌هایی اجتماعی درانتظار بدست گیری قدرت برای بهره مند شدند از سهم ویا غنایم خود هستند .مسیر اصلی این فساد وغارت بیت المال بانک‌های خارجی است . بیت المال ، امروز بیشتر از هر زمان از بانک‌های خارجی سر درآورده تا جیب ملت واین خطای راهبردی به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است که چرا با وجود تحریم‌های گسترده وقرار گرفتن در لیست سیاه بانک‌های جهانی وعدم توان تجار در مبادلات ارزی اما هزاران میلیارد دلار پول ملت اختلاس واز بانک‌های خارجی سر درمی‌آورد.

پرسش‌های بدون پاسخ دراین راستا زمینه بی اعتمادی را فراهم می‌کند وقتی پاسخی از مرجع صادر نمی‌شود و یا ممانعت جدی دراین راه وجود ندارد. درواقع با بررسی پرونده فساد درون دستگاهی به این نتیجه می‌رسیم که مشکل از طرف نفوذی‌ها ودرون دستگاه حاکمیتی است. چراکه مردم کوچه وبازار دسترسی به این منابع ندارند وهمچنین از قدرت سیاسی برخوردار نیستند تا بتوانند اختلاس کنند هر چند گروهی از بازاریان به عوض این عدم برخورداری، از حربه احتکار استفاده می‌کنند تا تلافی لازم وجبران خسارت‌های مادی را کرده باشند ودراین بین این مستضعفین کوچه وبازار هستند که بیشترین خسارت‌ها را متحمل می‌شوند. باید امیدوار بود که اموراصلاح شود چراکه از شعار تا عمل فاصله بسیار است . /// انتهای پیام 759 کلمه

سرمقاله روزنامه شیراز نوین 21 مرداد ماه 1399
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی