علمیوکاربردی
فرزادوثوقی روزنامه نگار
مدرک گرایی یکی از آفتهای بزرگ نظام علمی وپژوهشی ماست.دردهههای اخیرگرایش به مدرک گرایی منجر به واپسگرایی علمیوپژوهشی شده است چراکه مدرک تنها برای حضور دروادی اجراییات سیاسی درهرم قدرت مورد استفاده قرار گرفته وبدون تخصص ، دراستفاده از مدارک علمیناکام خواهیم ماند.
امروزه اگردرحوزهای اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی دچار پس رفت هستیم به دلیل همین عارضه مدرک گرایی بدون تخصص است، چراکه دارندگان مدرک ،خصوصا آندسته از دارندگان مدارک جعلی به هیچ عنوان نتوانسته اند درساماندهی حوزه اقتصادوعلوم اجتماعی بصورت شاخص درخشش داشته باشند.یکی از دلایل برتری علمی، اتصال نخبگان به هیاتهای علمیبین المللی است که دراین وادی به تبادل دانش وپژوهشهای انجام شده میپردازند واین تبادل باعث گشایش درامورمختلف خواهد شد.
مدرک گرایی اگر با آموزشهای مهارتی همراه نباشد بدون تاثیر خواهد بود . پذیرش سیل متقاضایان ورود به دانشگاه در سنوات گذشته بدون درنظر گرفتن نیاز بازار کار تنها به تولید بیکاران بدون مهارت ودارای مدرک تحصیلی وصرف هزینههای نجومیبرای دریافت آن ختم شده است وباید دید برنده نهایی این روش چه کسانی بوده وهستند؟ چراکه جوانان دارای مدرک وبیکار بازنده اصلی این میدان بوده اند.
حالا اما دانشگاههای علمیکاربردی با هدف کسب مهارت درکنار کسب علم درتلاش هستند تا این گسست علمیواجرایی را بین حوزه دانشگاه وصنعت پر کنند. دانشگاههایی که بصورت تئوریک وغیر حضوری دانشجویان را با مفاهیم تخصص گرایانه آشنا میکنند و البته بصورت حضوری درقالب شرکت در کارگاههای عملی ، علم را بصورت کاربردی به حوزه صنعت میکشانند تا نفرات آموزنده علم در عمل قادر به حل مشکلات در میدان عمل وسکانداری بحرانهای اقتصادی اجتماعی باشند.
براین اندیشه ایم که اگر در بحرانهای اقتصادی پیش آمده چه از بابت تحریمها وچه خودتحریمیها اگر نیروهای عمل کننده درسطوح مدیریتی با علم وتخصص مدیریتی آشنا بودند وسکانداری بحران را برعهده میگرفتند تا این حد واندازه دچار خسارتهای اقتصادی اجتماعی وحتی فرهنگی نمیشدیم.
مدیران اقتصادی ما باید از صف همین فارغ التحصیلان علمیکاربردی انتخاب شوند چراکه قرار گرفتن علم وعمل درکنار هم میتواند بربحرانهای اقتصادی ومدیریتی فایق آید.
درمجموع میتوان گفت دانشگاههای علمیکاربردی اشتغال را برای گروههای هدف تضمین میکنند از طرفی جمعیت قالب این دانشگاهها افراد شاغل ودارای علمیهستند که حالا باید تخصص لازم را درکارگاههای سطح بالای این دانشگاههاطی کنند وبه ابراز مهارت مجهز شوند . یکی از بهترین شیوههای تحصیل واشتغال دراین حوزه یافت میشود ومیطلبد دولت ومجلس دریک کارکرد مشابه از این روند حمایتهای لازم را داشته باشند چراکه دراین محور نقش بانکها درارایه تسهیلات قرض الحسنه به دانشجویان برای پرداخت شهریههای تعیین شده بسیار حیاتی است. هرچند برای حضوردراین کلاسها با توجه به شیوع کووید 19 باید از تجهیزات هوشمند برای اتصال به سامانههای دانشگاهی بهره مند شد.
از طرفی دولت باید برای ورود ویا تولید این تجهیزات با شرکتهای دانش بنیان وارد مذاکره ومعامله شود چراکه واردات ویا تولید این تجهیزات هوشمند درشرایط فعلی بسیار هزینه براست. درهر صورت سرمایه گذاری دراین دانشگاهها با صرفه تر است چراکه باید از هزینههای سنگین احداث دانشگاه صرفه نظر نمود واز شبکههای آنلاین برای حضور دانشجویان استفاده نمود. چراکه این روش باعث کاهش هزینهها وسفرهای درون وبرون شهری ونیز احداث خوابگاههای بزرگ وسایر هزینههای جانبی میشود.
درهر صورت امیدواریم دولت ومجلس با اولویت به موضوع آموزشهای مجازی برپایه هوشمند سازی وایجاد سامانههای پرشتاب همت گماردوزیرساختهای مخابراتی را تقویت کند چراکه پس از چند ماه درگیری با کووید 19 به این باور رسیده ایم که باید برای هر شرایطی آمادگی داشته باشیم و خصوصا شبکههای ارتباط مجازی را تقویت نماییم . به امید آنکه ایران بزرگ ما دارای بهترین وبیشترین امکانات در دسترس برای دانشجویان ، محققان وپژوهشگران باشد. /// انتهای پیام 630 کلمه