loading...

پاکت سفید

بازدید : 466
پنجشنبه 26 شهريور 1399 زمان : 12:37

بافت با ارزش شیراز

فرزاد وثوقی روزنامه نگار

اتفاقی که دربافت تاریخی فرهنگی شیراز درحوزه پیشگیری ویا درمان درحال وقوع است به دورباطلی می‌ماند که به همواری راه نمی‌انجامد. بافت تاریخی فرهنگی شیراز یک پرونده قطورسیاسی اجتماعی دارد که به اندازه عمق تاریخی اش می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. تمامی‌مدیران سیاسی شیراز حول محور بافت تاریخی فرهنگی شیرازمانور داده اند و عکس یادگاری گرفته اند ،حتی امام جمعه شیراز نیز بارها از این منطقه‌ی ممنوعه بازدید وتذکرات لازم را ارایه نموده است. حالا چرا مدیران سیاسی از این منطقه فریز شده بازدید می‌کنند وبه نتیجه نمی‌رسند دلیلی واضح دارد، چراکه این منطقه‌ی فریز شده تاکنون برای اقدامات لازم شهرسازی نامزد حضور درپروسه انبوه سازی نشده است. هرچند بعضی افراد از فرصت‌های طلایی استفاده کردند وهتل سازی را آغاز نمودند اماشروع اصلی ماجرا همچنان درابهام مانده است.

بافت تاریخی فرهنگی شیراز ویا بافت قدیم و فرسوده ویا هر اسمی‌که روی آن می‌گذارند تشکیل شده از یک منطقه با ارزش با برخورداری از فرصت تجمیع پلاک‌های ثبتی وبهره مندی از زیر ساخت‌های آب ، برق، گاز و مخابرات. درواقع بافت بارزش شیراز که دقیقا هم تجاری وهم مسکونی است یک گوهر گرانقدر در هسته مرکزی شهر است.

برای حفاظت از بافت با ارزش شهرمان شیراز، انواع آسیب‌های خود ساخته را درآن ساکن کرده اند. مهاجران یا مستاجران بافت با یک طرح از پیش تعیین شده از کشورهای همسایه ویا استانهای مجاور به بافت با ارزش شیراز دعوت شده اند از این روست که نه دستگاههای انتظامی‌ونه اجتماعی حریف آسیب‌های رایج نمی‌شوند. درواقع سرکوب ناهنجاری‌های اجتماعی دربافت با ارزش شیراز به گفته فرمانده‌هان پلیس فارس کار ۲۴ ساعت نیروی انتظامی‌است اما باید به پیامدهای این عملیات بزرگ جمع آوری اندیشید چراکه پس از جمع آوری آسیب‌های اجتماعی دراین بافت ، باید آسیب‌ها را به کدام منطقه قابل فریز دوباره ونگهداری منتقل کرد.

ما نام این منطقه را ، منطقه با ارزش شیراز می‌گذاریم واز این جهت که مسوولان ترجیح میدهند آسیب‌ها را پس از حاشیه حرم به دهکده سلامی‌منتقل کنند پیش بینی می‌کنیم که منطقه دوم قابل فریز همان منطقه ومحدوده‌های اطراف است. با طرح این فرضیه که منطقه با ارزش ومرکزی شیراز در شرف تحولات بزرگی در باب تجمیع پلاک‌های تجاری مسکونی است انجام مانور‌های گذشته وپیش رو برای تخلیه این منطقه راجدی تر فرض می‌کنیم.

نقطه سرخط- درمنطقه باارزش درهسته مرکزی شیراز انواع آسیب‌ها متمرکز شده اند. درکنار استقرار این آسیب‌ها ، انواع خدمات نیز به آنان ارایه می‌شود. مثلا توزیع غذای گرم ، ساخت پارک محله‌‌‌ای برای تجمع روزانه، مراکز ارایه خدمات بهزیستی ودانشگاه علوم پزشکی درپوشش ترک اعتیادوتوزیع سرنگ ودارو ، خوابگاه وگرمخانه والبته آسان گیری برای توزیع موادمخدر ومشروبات الکلی وبرخوردهای نمایشی فصلی .

حالا بافت باارزش شیراز کاملا مراحل حفاظت خودرا طی می‌کند واندک مالکان قدیمی‌نیز از ترس این آسیب‌ها به ارزان فروشی تمایل پیدا کردند وبا این فرض که کار احیای بافت سامان نخواهد گرفت ومدیران سیاسی اراده‌‌‌ای برای پاکسازی منطقه ندارند ، ارزان فروختند ورفتند.

ازطرفی جو حاکم برمنطقه باارزش شیراز دربخش‌هایی مذهبی و دارای شروط خاص است. ادارات اوقاف وامور خیریه مالکیت خود را بربخش‌هایی از این منطقه محرزکرده اند ووجود بقاع متبرکه حتی قیمت قبور را دراین منطقه به چندین برابر نرخ واقعی افزایش داده اند.

منطقه فریز شده واقتصادی شیراز حالا محیای بروز یک تحول بزرگ اقتصادی است که با انجام طرح توسعه حرم مطهر آمیختگی لازم را خواهد داشت. فرض براین است که درروزهای تحول اقتصادی مهمترین واساسی ترین موضوع وجود آسیب‌هاوناهنجاری‌های اجتماعی در پیرامون شاهراه گردشگری مذهبی شیرازباشد.

با این فرض وتاکید به گفته مسوولان پلیس فارس پاکسازی منطقه کار ۲۴ ساعت است و دراین فرصت می‌توان همه ناهنجاری‌های موجود را پاکسازی نمود. درسالهای گذشته زماینکه سردار غیاثی به عنوان فرمانده سپاه فجر فارس به استان آمدند دراولین وآخرین اظهار نظر خود درباره حاشیه حرم مطهر ابراز تاسف شدیدی کردند. اما پس از این اظهار نظر با وجود اعلام آمادگی برای پاکسازی ، اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه ایشان از فارس رفتند.

باید براین واقعیت تاکید کرد که شاید همه علاقمند هستند حاشیه حرم را پاکسازی کنند اما درپس پرده اراده‌‌‌ای برای این کار وجود ندارد وچون این اراده وجود ندارد فعلا خدمات رسانی اجتماعی به منطقه با ارزش شیراز درحال انجام است تا آسیب‌ها نیزتاب ماندگاری داشته باشند . درواقع مدیران سیاسی برای تاب آوری آسیب‌ها دربافت با ارزش تلاش می‌کنند واز طرفی روی مدافعان بافت را زمین نمی‌اندازند وگاهی دراین مسیر گردشی می‌کنند و جلسه‌‌‌ای برگزار می‌کنند . ... انتهای پیام 770کلمه

مردی که از خوب سخن می‌گفت
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی