loading...

پاکت سفید

بازدید : 383
سه شنبه 31 شهريور 1399 زمان : 10:37

توسعه اراده می‌خواهد

فرزاد وثوقی روزنامه نگار

شاید سینما بتواند بیش از هرابزار دیگری به ماهیت سیاسی اقتصادی حاکم برکشورتنگر وارد کند. سناریوی آقازاده بهترین سناریوی موجود برای به تصویر کشاندن وضعیت موجود است چراکه هم شرایط اقتصادی وهم فرهنگی سیاسی حاکم را به تصویر کشانده است آن هم درشرایطی که امکان پخش این نمایش درصداوسیمای کشور وجود ندارد اما شبکه خانگی درپخش آن موفق بوده است وبطور گویا به بیان مشکل پرداخته است . اما باید دید تطهیر این مشکل به کدام شیوه مرسوم میسر است وآیا استفاده از ابزار‌های تاریخ مصرف گذشته منجر به تطهیر ماجرا می‌شود؟

سلسله مشکلات به بحران تبدیل شده در کشور به نوعی ریشه فرهنگی دارد چراکه دراین نمایش (آقازاده) بطور کل به آن اشاره شده است. وقتی فرزند عملکرد پدرصاحب قدرت خودرا زیرنظر می‌گیرد، فلسفه خدمت وپاکدستی دروجودش کشته می‌شود ودرسناریوی دیگر واز پیش نوشته شده این آقازاده است که متهم ردیف اول نابسامانی معرفی می‌شود واین معرفی ، معرف به قربان فرستادن عزیزترین‌ها برای تطهیر خود ودلبستگی به دنیاست. درواقع آقازاده‌ها قربانی یک نوع رفتار سیاسی اقتصادی هستند وفعالین دراین عرصه برای تبانی وتباهی به هر ابزاری حتی فرزند وقربانی کردن آن متوسل می‌شوند. دراین ماجرا این پدرخانواده است که با توسل به ابزار قدرت سیاسی ، فساد را توسعه می‌دهدوگروهی را وادار به جستجو درابعاد آن می‌کند. فسادی که منشا ومقصد آن آشکار است ونیازی به واکاوی ندارد.

اگر به لیست مشکلات ملی و استانی نگاهی داشته باشیم مشکلات همان مشکلات قدیمی‌است که نفرات جدید برای پیگیری آن آستین بالا زده اند. تفکرات سیاسی هیچگاه قادر به حل مشکلات اقتصادی اجتماعی نبوده ونیستند چرا که در این نوع تفکرات تنها منافع فردی است که حاکمیت دارد.

پذیرش اصول اعتقادی نیز در این جریان بسیار سخت و ناباورانه است چرا که قدرت طلبی مکانیسمی‌است که به تنها موضوعی که توجه ندارد همین مناسبات اخلاقی و اعتقادی است .متاسفانه شیوه اداره امور بطور کل به دست این تفکر وعناصر سیاسی وایسته به آن افتاده است افراطیونی که شاید در حل مشکلات کوچک وبزرگ درمانده اندو تنها به منافع خود وهم گروهی‌های خود می‌اندیشند.

درنگاهی دیگراگر از ظاهر ماجرا بگذریم ادامه این درماندگی را می‌توان به یک دکترین پر محتوای سیاسی تشبیه کرد. درماندگی درحل مشکلات وحتی بحران‌ها وادامه وضیت موجود. برای سیاسیون ادامه وضعیت موجود وغوطه وری درمشکلات یک برگ برنده محسوب شود ، چرا که برای جلب رضایت اقشار، ماجرای حل مشکلات و تامین معیشت را به در دور باطل قرار می‌دهند .

گردونه دوره باطل برگ برنده‌‌‌ای است که این امکان را فراهم می‌کند تا قدرت سیاسی زمان دست به دست نمودن درونی انحصار قدرت را حفظ کند. انصاری که شاید بین دو گروه مشترک المنافع برای خالی نبودن عریضه تقسیم شده و اما ماهیت کار همان تاخیر در انجام توسعه است که برای آن نهضت‌ها دست به قیام زده‌اند و پس از پیروزی این گروه‌های مدعی سیاسی هستند که به تقسیم غنائم و حذف مردم ونیر‌های موثر درنهضت می‌پردازند و البته سهم ملت به عنوان عنصر اصلی پیروزی را کاملا نادیده می‌گیرند.

درچنین برنامه ریزی پرواضح است که از زمان پیروزی ،انتظار برای بهبود امور و معیشت ، که خواسته طبقه مشارکت کننده درتحول بوده ، آغاز می‌شود. پروژه کشداری که در صورت تأمین خواسته‌های اقشار در آن چیزی به نام سیاست باقی نخواهد ماند.

نقطه سر خط - برای حل مشکلات عمومی‌و تخصصی که بعضی باید در عرصه ملی و بعضی در عرصه بین‌المللی حل و فصل شود نیازمند حضور افراد متخصص هستیم. اگر به نظام شورایی در پایین ترین سطح سیاسی نگاهی داشته باشیم شوراهای شهر و روستا متشکل از افراد متخصص و کاردان و دارای توان مدیریت شهری و روستایی نیستند. این افراد منتخب دستجات سیاسی، در شرایطی انتخاب شده‌اند که با فقدان کارت حزبی کاردان مواجه ایم هرچند باید به دکترین فعالیت احزاب نماها توجه نمود که آیا تمایلی به تامین کادر حزبی کاردان ومتخصص دارند و یا دائم از آن پرهیز نموده و بیشتر به جلب و جذب عناصر مطیع گرایش داشته و دارد.

با توجه به تاخیر درروند توسعه وخیال سراب گونه آن نتیجه کاملا واضح است، اراده‌ای برای بهبود شرایط و رفع مشکلات وجود ندارد.درحالی که زیرساخت‌ها برای رهایی از مشکلات مهیا است اما اراده‌‌‌ای در کار نیست چرا که تمایلات سیاسی به ماندگاری مشکلات گرایش دارد. باید به ادامه کار سیاست بازان در پروسه بی نظمی‌اعتقاد کامل داشته باشیم چراکه اینجا همان جهان سوم در حال توسعه است و این در حال توسعه بودن کلید واژه اصلی ادامه ماجراست./// انتهای پیام 760 کلمه

« رمز حقيقت »
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی