نجات گردشگری
فرزادوثوقی روزنامه نگار
سالهاست که سازمان جهانی گردشگری روز بیست و هفتم سپتامبر را با عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری کرده و کشورها را بر آن داشته تا برنامههایی را در این روز اجرا کنند و با ارائه دغدغهها و پیشنهادات کاربردی، پیشرفتی روز افزون را برای این صنعت به ارمغان بیاورند. باید نگاهی به تاریخچه روز جهانی گردشگری از دیروز تا امروز داشته باشیم، شعارهای این روز را مرور کنیم و شعار روز جهانی گردشگری سال 2020 را مورد بررسی قرار دهیم.
آیا در زمینه توسعه گردشگری واجاد زیر ساختهای مرتبط با آن موفق بوده ایم و همسو با جهان درمسیر تعالی این صنعت ارزآور گام برداشته ایم ؟ هر چند بنظر میرسد دراین راستا کاهلی داشته ایم وامروز کرونا مزید برعلت شده است .
این کاهلی را دو بخش سیاسی واقتصادی باید مورد واکاوی قرار داد هرچند اهرم سیاست بیشترین تاثیر را بر روند گردشگری داشته است.
بدنیست بدانید که از دیرباز و پیش از آنکه روزی از سال به عنوان روز جهانی گردشگری در نظر گرفته شود، نشستهایی توسط سازمان جهانی گردشگری در کشورهای مختلف برگزار میشد تا اینکه در 27 سپتامبر سال 1979 در نشستی در کشور اسپانیا این روز را به عنوان روز جهانی گردشگری برگزیدند.
بر اساس تصمیم سازمان جهانی گردشگریِ سازمان ملل متحد از سال 1980، روز 27 سپتامبرِ هر سال به عنوان روز جهانی گردشگری در سراسر دنیا مورد توجه قرار میگیرد. انتخاب و تصویب این روز، اتفاق مهمیدر صنعت گردشگری به حساب میآید و نقطه عطفی را در گردشگری جهانی به وجود آورده است. انجام برنامههای مختلف در این روز با اهداف خاصی مطابقت داده میشود از جمله بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن نحوه تاثیرات گردشگری بر ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اقصی نقاط جهان.
نفت این روزها مسایل ومصایب بزرگی را در اقتصاد کشورهای درحال توسعه به همراه داشته است . نفتی که محل بزرگترین مناقشات جهانی منطقهای است. گاهی وشاید بیشترین میزان درآمدهای نفتی صرف خرید تسلیحات نظامیمیشود چراکه ابر قدرتهای با فروش همین تسلیحات وایجاد جو روانی موفق به کسب درآمدهای سرشار میشوند. اما گردشگری میتواند به عنوان صنعت پاک وجایگزین نفت باشد که البته پیام آور صلح ودوستی بین ملتهای جهان است. اقدامات وزیر ساختهای مثبت گردشگری درجهان توسل به داشتههای هر منطقه است. بومگردی نقطه اوج این صنعت بزرگ است چراکه گردشگران برای بازدید از داشتههای طبیعی وتاریخی فرهنگی ملتها با هم در ارتباط فرهنگی وصلح جویانه قرار میگیرند.
گردشگری ارزآور ترین صنعت جهانی است. میزان اشتغال دراین صنعت قابل مقایسه با سایر صنایع نیست و البته برای توفیق دراین درآمدزایی واشتغال باید با تمام توان به رقابت با همسایگان پرداخت .
حالا باید دراین اندیشه بود تا از نقطه نظرات کارشناسان اهل فن استفاده کرد ونهایت بهره را از این صنعت دریافت نمود . هرچند بحران عالم گیر کرونا درماههای اخیر ضربات شدیدی براقتصاد گردشگری وارد کرده است اما باید از همین بحران وفرصتهای پیش آمده استفاده نمود وبا برگزاری تورهای مجازی ودعوت از جهانیان برای مشارکت دراین تورها ونیز ظرفیت موزهها کمال استفاده را برد . امید است دولت در فرصت باقی مانده میراثی گران بها از خود دراین بخش به یادگار بگذارد چرا که با تدابیر ویژه میتوان بسیاری مشکلات وبحرانهای اقتصادی را پشت سر گذاشت خصوصا آنکه ما از ظرفیت بومگردی در پس رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانیم بیشترین استفاده را ببریم . /// انتهای پیام 600کلمه