loading...

پاکت سفید

بازدید : 448
پنجشنبه 16 مهر 1399 زمان : 20:37

ماموریت نافرجام

فرزاد وثوقی روزنامه نگار

شوراهای شهروروستا با چه هدفی تشکیل شدند وماموریت آنان چه بود؟ مجلس شورای اسلامی‌با چه هدفی تشکیل شدوالبته رییس قوه مجریه با چه هدفی از سوی مردم انتخاب شدو دستاوردهای این انتخاب چه بوده است؟نظام شورایی چندان کارآمد بنظر نمی‌رسد ودستاوردی نداشته است. گروهی با زره سیاست وارد گود انتخابات می‌شوند وچند صباحی می‌مانند وبا کوله باری از غنایم می‌روند. در شوراهای شهرو روستا ادضاع چنین است، درشهرهای آبادانی اتفاق نیقتاد وجذب سرمایه گذاری انجام نشد و اشتغال همچنان حرف اول وآخر را می‌زند وروستا‌ها همچنان مهاجرفرست هستند. این پارلمان‌های کوچک حالا با اعضایش بازداشتگاهها را پرکرده چرا که طعم قدرت سیاسی با چاشنی فساد مهلتی برای خدمت به مردم باقی نگذاشته است. حالا شهر جدید با آن سابقه طولانی دربعد وعده‌ها که برای استقلالش خواب‌ها دیده بودند غرق درفساد درحال ادغام با شهری بزرگ است تا نقصان‌های فساد برانگیزش دریک منطقه شهری خلاصه شود.

اینگونه باید گفت که این به ظاهر خادمین ، پی زندان رفتن را به تن مالیده اند واز بین رفتن قبح فساد باعث شده تا مهمترین انگیزه برای حضور در پارلمان‌ها‌ی شهری وروستایی و البته ملی همین ارتکاب به فساد باشد.

نمایندگان در سنوات گذشته و در تبلیغات انجام شده از برخورد با فساد وناکارآمدی گفته اند وقصد اصلاح قوانینی را داشته اند که هم فساد برانگیز است و هم مانع توسعه ، اما ماهیت کار چیست ؟ ماهیت کار بدان شکل است که وقتی درقالب پارلمان ملی قرار می‌گیرید این شما هستید که هم فرم قالب می‌شوید نه اینکه قالب با فشار شما تغییر شکل پیدا کند.

درواقع این یک ماموریت نافرجام اسمی‌از سوی مردم به وکلا،انتصابی چهار ساله از سوی گروههای فشار سیاسی برای حضور در پارلمان است. ناکارآمدی نظام شورایی نیازمند واکاوی درانتخابات واصل پیشقدم شدن افراد است. درواقع این افراد پیش از انتخابات قانونی بطور کاملا فرمایشی انتخاب می‌شوندتا کرسی‌های پارلمان را با رویکردی موافق برنامه‌های خاص خود پر کنند.

نقطه سر خط – از اینکه برنامه‌های اقتصادی کشور با رویکردی انقلابی همراه نبوده است باید تاسف خورد . کالاهای اساس در فهرست کالاهای احتکاری هستند.کشف وضبظ کالاهای اساسی احتکار شده به معنای در اختیار داشتن قدرتی است که هنگام توزیع، کالاهای اساسی را به صورت انحصاری در اختیار می‌گیرد. قوه مقننه دراین رابطه ورودی نکرده است و دستگاههای نظارتی هم ، نظارت چندان موثری ندارند.

لایه‌های فساد مانع از آن می‌شود تا عناصر فساد دراین مسیر آسیبی ببینند. مدیران دستگاههای اجرایی که دراین رابطه سکوت اختیار کرده اند ویا علمایی که وضعیت بد اقتصادی ملت را می‌بینند وسکوت کرده اند به نوعی مشی سوال برانگیزی اختیار کرده اند. سران قوه مجریه با حفظ سیاست انتظاری اقتصادی خود پیش می‌روند و مجلسی که قرار بوداز دولت پرسش کند سکوت اختیار کرده است.

ظاهرا ارتباط با خارج کشور قطع است. ملت درمحاصره اقتصادی هستند. نرخ ارز افزایشی وگاهی کاهشی است .روزی از معاون اول رییس جمهور سوال شد این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت وایشان فرمودند بستگی به تحمل ملت دارد. باید دید ملت درحال تحمل هستند ویا کلا بی خیال ،بی اعتماد وبی اعتقاد شدند.بی اعتمادی و اعتقادی به مدیران کشور که قرار نیست کاری برای ولی نعمتان خود انجام دهند . باید به خدا پناه برد نبرد اصلی در هسته مرکزی قدرت وسران احزاب درگیر است. این جنگ احزاب برسر تقسیم قدرت خسارت‌های بسیار بزرگی را به ملت وارد کرده است که در دو بعداعتماد واعتقاد جبران ناپذیر است.

پیشنهادی باقی نمانده تا ارایه شود مگر توصیه به صاحبان قدرت برای رعایت عدل وانصاف . هرچند بعید است تا اینان دست از طمع بردارند اما یدالله فوق ایدیهم ./// انتهای پیام 620 کلمه

سرمقاله روزنامه شیراز نوین 16 مهر ماه 1399
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی