loading...

پاکت سفید

بازدید : 452
يکشنبه 13 ارديبهشت 1399 زمان : 19:37

مالیات ومصارف

فرزاد وثوقی – روزنامه نگار

چراباید مالیات بدهیم وچراگیرندگان مالیات باید محل مصرف آنرا را اعلام کنند.آنچه مسلم است وبا تعارفی که از مالیات برای قرار گرفتن درمسیر توسعه عنوان می‌شود با آنچه شاهد آن هستیم فاصله داریم، چراکه عقب ماندگی‌هاو پروژههای معطل مانده بی شماراست.

این یک تعریف از مالیات است .مالیات، به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد‌های جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم ساخته‌است.

تاریخ اسناد ومدارک موجود درادارات مربوطه حکایت از آن دارد که از گذشته تا کنون مالیات ازسوی مردم پرداخت واز سوی دولت دریافت میشده است وباید دید ارقام دریافتی چه میزان ودرچه محل‌هایی هزینه شده است چراکه بطور مثال هم شهرداری‌ها وهم سایر سازمانهای عمرانی از کمبود یا نبود اعتبار برای پیشبرد اهداف عمرانی گلایه دارند.

ما هم درآمد خام فروشی نفتی داشتیم وهم از بخش فروش سایر محصولات نفتی وهمچینین برق وآب وحتی حضور کارشناسان مربوطه درصنعت سایر کشورها درآمدهای سرشاری داشته ایم. از طرفی سازمان بزرگ وتوانمندی بنام سازمان اوقاف وامور خیریه داریم که موضوعات وقف درآن، هم شامل تامین اطعام وحسینه سازی میشود و هم سایر امور مسلمین بسته به نیازهای روز با بهره گیری از احکام ثانویه. مع الوصف مشکلات اعتباری ونبود پول گیربان گیربسیاری امور شده است. دریادداشت قبلی تحت عنوان (دولت خیرین) اشاره نمودم که بسیاری امور درکشور با پول خیرین به سر انجام می‌رسد وباید دید دراین اوضاع واحوال خراب اقتصادی خیرین از کجا می‌اوردند وچگونه خرج می‌کنند.

دراین ارتباط نباید خط قرمزی قایل شد نه در حوزه وقف ونه خیرین چراکه خیرین به وظیفه خودشان عمل کرده ومی‌کنند وباید دید سازمان اوقاف چه می‌کند، چرا که یکی از ثروتمندترین سازمانها درکشور همین سازمان اوقاف است وباید دید چگونه وبه چه شکل در اقتصاد خرد وکلان مشارکت می‌کند وگره از کار مسلمین خصوصا جوانان باز می‌نماید؟

بحث ما درمورد مالیات است و سیر تاریخی دریافت مالیات نشان میدهد این امر مربوط به حذف درآمدهای نفتی و جایگزین کردن آن نیست چراکه مردم از گذشته مالیات وعوارض را پرداخت ورسید دریافت می‌کردند وکسی نمی‌تواند منکر آن شود. اما اینکه به تازگی موضوع مالیات را رسانه‌‌‌ای وبه ابزاری برای دلسردی وفرار کارآفرین وتولید کننده تبدیل کرده اند جای پرسش دارد.

باید دید چه کسانی از گذشته فرار مالیاتی داشته اند ودارند وچه کسانی حتی دربانک‌ها حساب‌های اجاره‌‌‌ای ویا بدون نام دارند؟ این داستان سال گذشته بشدت رسانه‌‌‌ای شدو بلا فاصله از سکه افتاد چراکه اخبار کرونا روی آنرا پوشاند ویا بعضی افراد تمایل نداشتند بیش از این به موضوع حساب‌های بدون نام در بانک‌ها پرداخته شود.

حالا باید دید چه کسانی هیچ زمانی مالیات نمی‌دهد؟اصولا دولت دنبال دریافت مالیات از چه کسانی است و قادر به دریافت مالیات از چه کسانی نیست ؟ این پرسش شاه بیت یادداشت ماست چراکه باید مشخص شود دولت از چه کسانی نمی‌تواند مالیات بگیرد؟ چه کسانی باید از محل تجمیع مالیات‌ها منتفع شوند وچرا این اتفاق نمی‌افتد؟ ما غیر از پرداخت مالیات که برای عمران وآبادانی کشور خودمان پرداخت می‌کنیم با پرداخت صدقات مبحثی دیگر در حوزه تجمیع نقدینگی باز می‌کنیم . نقدینگی که درحساب سازمانهای امدادی تجمیع می‌شود وفقر ریشه کن نمی‌شود. همچنانکه با پرداخت مالیات شهر ، استان وکشوری آباد نداریم و پیوسته خیران را به مدد می‌خوانیم وانواع انجمن‌ها برای حضور خیرین در بخش‌های مختلف تاسیس نموده ایم وشماره ثبت گرفته ایم اما نیاز‌ها به قوت خودش باقی است .

بنظر می‌رسد دریافت مالیات درانواع مختلف که درحوزه تخصصی قابل بحث وبررسی است به میزانی است که می‌توان با آن کارهای بزرگی انجام داد البته اگر اختلاسگران نفوذی به بدنه حاکمیت این اجازه را بدهند.

سال گذشته کشمکش با پزشکان برای نصب دستگاه کارتخوان به جایی نرسید چراکه بخشی از پزشکان اخلاقا کارتخوان داشتند وبعض صاحبان قدرت کارتخوان نداشته وندارند. اما سوال اصلی که شاه بیت یادداشت ماست همین موضوع است که چرا دولت قادر به دریافت مالیات از صاحبات قدرت نیست وچه راهکاری باید اندیشه شود تا این صاحبان قدرت نسبت به پرداخت مالیات ترغیب شوند. هرچند این افراد به خوبی میدانند که پرداخت مالیات به دولت وکشوری که درآن سکونت ندارند بی فایده وغیر معقول است لذا از پرداخت مالیات ،عوارض وارزش افزوده سر باز می‌زنند واعتقادی به پرداخت از سهم فعالیت‌های غیر قانونی خود تحت عنوان قاچاق ندارند.راهی بنظر ما هم رسد ، طراحان وبرنامه ریزان نیز وقتی برای بررسی موضوع ندارند چراکه هستند افراد زیر دستی که قانونا باید مالیات پرداخت کنند وتا وقتی دریافت قانونی از زیر دستان میسراست غیر مجازهای می‌توانند پادشاهی کنند. /// انتهای پیام 821 کلمه

پایان تلخِ خاطرات شیرینم:(
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی