loading...

پاکت سفید

بازدید : 592
چهارشنبه 27 آبان 1399 زمان : 2:37

غفلت

فرزادوثوقی روزنامه نگار

درماههای گذشته در دوبخش دچار غفلت شدیم. بخش کرونا وبورس .درواقع در هر دوبخش آدرس غلط به مردم دادند ،در بخش بورس با دادن وعده ،سرمایه‌های خرد را جذب کردند و دریک قمار بزرگ سوزاندند ودر بخش کرونا با شانه کردن از زیر بار مسوولیت‌های اجتماعی آمارهای مرگ را افزایشی کردند.

کرونا با قرنطینه ورعایت فاصله و حفظ بهداشت فردی قابل کنترل وقطع زنجیره ابتلاست وشاید اینکه می‌گویند دارویی برای درمان این درد وجود ندارد هم واقعی باشد وهم یک شوخی ترسناک .

اما در حال‌حاضر آمارهای ابتلا ومرگ مورد توجه سردمداران جهان است تا توجه به بعد ساخت واکسن چراکه ممکن است قبل از شیوع ویروس ، واکسن‌ها ساخته و در انبارها،تجمیع شده باشد.

دربورس هم با عدم اعتماد مواجه شده ایم چراکه این دولت بود که با ضمانت ،مردم را به سرمایه گذاری دربورس دعوت کرد و دراین قماریک شبه هست ونیست آنان را تباه کرد.

تفاوت بورس با موسسات مالی که در گذشته مال واموال مردم را می‌ربودنددراین است که از موسسات مالی اعتباری می‌شد شکایت کرداما از بورس نمی‌توان ،چراکه فرض شرکت در بورس ،برد وباخت است و آنان که بازنده می‌شوند متهم به عدم توان‌در کارشناسی بازار وشناخت فرصت‌ها می‌شوند . درواقع بازنده‌های بورس افرادکم توان درمحاسبات خرد وکلان اقتصادی هستند که بدون مطالعه وتجربه لازم وارداین اقیانوس عظیم شده اند .

سابقه ریزش بورس به ابتدای دولت نهم ودهم بازمیگردد وقتی با آغاز دولت نهم بورس تخلیه و سرمایه‌های موجود درآن مهاجر شدند و در کشورهای همسایه لانه سازی نمودند.

فروش صوری بعضی سهام که وجود خارجی نداشت و بقولی فقط یک تابلو بنام پتروشیمی‌در برهوت بود ،تاسف آور بود چرا که بعضی از وحشت ریزش شدید ارزش پول ملی و تورم ، به خرید‌های صوری اعتماد کردند و باقی قضایا.

ابراز تاسف رییس مجلس در روزهای گذشته از وضعیت بورس و تجمعات مردم در اعتراض به ناامنی سرمایه گذاری در بورس دال براین موضوع است که اقتصاد بشدت آسیب دیده وغیرقابل ترمیم است.

دولت در ماههای گذشته در بخش کرونا سرمایه گذاری اسمی‌وگسترده‌‌‌ای کرده بود که البته پرونده این سرمایه گذاری ارزی و گسترده از قوه قضاییه سردرHورده است.

پرواضح است که دولت باید با اجرای قرنطینه سراسری و واریز هزینه‌های معیشتی حداکثر سه ماهه به شماره ملی کارت‌های هوشمند، متصل به حساب‌های بانکی ایرانیان ،جبهه نبرد کووید ۱۹ را پشتیبانی و جمع وجور می‌کرد.

اما بجای توجه به اصل داستان با گشایش بازار وبهانه اینکه مردم باید خرج ومخارج خود را تامین کنند، اقدام به بازگشایی مترو واتوبوسرانی در کشور نمود و فعال شدن بازار به معنای افزایش تردد وعادی سازی کووید ۱۹ و افزایش ابتلا و بی توجه به آمارهای مرگ ومیر امروز گردید.

حالا هزینه‌های مقابله با کووید ۱۹ افزایشی ومرگبار شده است. قبرستانها دچارتردید در ظرفیت‌های خود شدند وامکان ورود به قبرستانها برای داغدیدگان محدود والبته بیمارستانهای فرسوده وقدیمی‌کشور پاسخگوی این حجم از تقاضا برای درمان نیستند. بیمارستانهایی فرسوده که هم باید اصل تفکیک بیماران عادی را رعایت کنند و هم باید فشار قرنطینه بیماران کرونایی را.

اولین اصل غفلت از بیمارستان سازی و وابستگی حوزه درمان به ورود تجهیزات پزشکی است.عینیت واردات و ضربه به تولید را می‌توان در ۱۶ سال گذشته جستجو کرد . دو دولت گذشته که در موضوع وارادت از چین سنگ تمام گذاشتند و شاید بتوان ماهیت خروج ازبرجام از سوی آمریکا را حسادت در انحصار بازار ایران توسط بلوک شرق قلمداد نمود .

چین نه تنها بازارهای داخلی ایران را به انحصار گرفت که بازارهای ایران در آفریقا را نیز تصرف کرد.

نقطه سر خط-برنامه‌‌‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی نداریم .سونامی‌انتخابات سیاسی در آنسوی دنیا براقتصاد ایران تاثیر گذار است . گاهی سقوط وگاهی صعود والبته سفته بازان نبض بازار را بدست گرفته اند .پیش بینی خاصی برای این بازار نمی‌توان داشت وباید درانتظار وقایعی بود که از غفلت‌های ما سرچشمه می‌گیرد . ///انتهای پیام662 کلمه

یادداشت روز 25 آبان ماه 1399
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی