loading...

پاکت سفید

بازدید : 971
چهارشنبه 27 آبان 1399 زمان : 2:37

آمار واطلاعات

فرزادوثوقی روزنامه نگار

دستیابی به قطعیت امور ورسیدن به نتایج موثربا مراجعه به آمارها محقق می‌شود،درواقع برای مقدمه انجام هرکاری ویا برآورد نتایج آن باید به آمارها مراجعه کرد .اما آمارها چندان موثق نیستند و این روزها آمارسازی چیزی شبیه فاکتورسازی‌های جعلی است که نه اعتباری دارند ونه مورد اعتمادهستند.

فیلترینگ اخبار وگزارشات والبته دست بردن درآمارهای مورد اشاره باعث سلب اعتماد عمومی‌شده است . اینکه ملت براساس یک سنت دیرینه ،اخبار داخلی را از سوی رسانه‌های خارجی دنبال می‌کنند واقعیتی است که شاید سبقه آن به دهه ۵۰باز می‌گردد.

درآن سالهانیز تمامی‌اخبار از رادیو‌های خارجی دنبال می‌شد و پخش اطلاعات دقیق وتعجب برانگیز از این مداخله رسانه‌‌‌ای که با سرمایه گذاری هنگفتی انجام میشد ومیشود ،هم سوال برانگیز بود و هم شنیدنی ، چرا که رسانه‌های خارجی با توسل به منابع مطلع وموثق داخلی، اخبار را با جدابیت بیشتری در اختیار مخاطبان خود قرار میدادند و میدهند ودر مقابل نه سرمایه گذاری در حوزه اطلاع رسانی داخلی انجام شده ونه اطلاعات موثق ودقیقی از سوی رسانه‌های داخلی ارایه می‌شود. اینکه چرا رسانه‌های داخلی تا این حد در حصار وفقر اطلاع رسانی واطلاعات قرار دارند نیازمند یک آسیب شناسی جدی است.آسیب شناسی که باید درآن ابعاد اعتماد عمومی‌وبازگشت دوباره آنرا مورد توجه قراردهد.

اخبار بدون تحلیل،فاقد وجاهت در بعد اطلاع رسانی است درواقع اخباری که توانایی وظرفیت تحلیل وبررسی ندارند درمحک عمومی‌فاقد پذیرش است.

ما این روزها با اخبار وآماری طرف حساب هستیم که نه تنها قابل تحلیل نیستند که محتوای آماری آنان نیز با اشکالاتی در بحث تطبیق با واقعیات اجتماعی اقتصادی روبروست.

بطور مثال ،رشد اقتصادی در میزان با بی ارزشی پول ملی وتورم شدید وافسار گسیخته ،رشد صادرات در میزان با تحریم‌های اقتصادی وفقدان تعامل بانک‌های جهانی با ایران،درآمدهای ارزی در میزان با برخورد با تجار و عدم توان در بازگشت ارز ناشی ازصادرات و ماجرای عجیب کارت‌های بانکی وتجاری که بنام کارتن خواب‌ها شناسایی شد. داستان عجیب حساب‌های بانکی بلا صاحب که در غوغاسالاری و موج اخبارو گزارشات داخلی وخارجی محو شد.ماجرای اختلاس‌های میلیارد دلاری و بی تفاوتی مدیران کشور و البته خروج آزادانه اختلاس‌ها به سمت بانک‌های خارجی وتجمیع ثروت در آنسوی مرزها،نشان دهنده فساد پذیری ماجرای اطلاع رسانی با گسترش شبکه‌های مجازی است.

اخبار باید در جهت تعامل با تولید ،چه درحوزه اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی همراه باشد. اخباری که از تعاملات بخشی وفاکتور اعتماد مردمی‌برخوردار نباشد فاقد وجاهت است.

نقطه سرخط-درسالهای گذشته اخبار وگزارشات بی شماری از فقر ،حاشیه نشینی ،مهاجرت از روستا‌ها ،بیکاری ورشد قاچاق و روسپی گری ،تجمعات کارگری برای احقاق حقوق از دست رفته و البته شعار‌های رنگی نامزدهای انتخابات مجلس و البته نمایندگان حال حاضر ویا روسای جمهور شاهد بوده ایم اما کدامیک از این سیاسی بازی‌ها موثر ودرمانگر این بحران‌های اجتماعی اقتصادی بوده اند.

بطور مثال ، پدیده در حال اتفاق قبر خوابی ویا زندگی دردرون یک آبراه در شرایطی تیتر درشت رسانه‌ها میشود که به وسیله آن قصد دارند طرف مقابل در جبهه سیاسی را مورد تضعیف مقطعی قرار دهند وقرار نیست این مشکلات حل وفصل شود. پدیده اخبار هدایت شده در دهه‌های اخیر چونان تاریخ نویسی فاتحان است . تاریخ آنطور نوشته می‌شود که فاتحان میل دارند و یا اخبار آنگونه هدایت و تنطیم می‌شوند که صاحب اطلاعات میل دارد.

در مجموع روند اطلاع رسانی متاثر از روند اقتصادی ،چندان مطلوب نیست .رسانه‌های خارجی از همین فرصت استفاده کرده و خلاء موجود را با سرمایه گذاری لازم پر کرده اند.ما نیز در مقابل این تاثیرات بی تفاوت تنها به شعارها بسنده می‌کنیم. شعارهایی که کاربردی نیست و لازمه سیاست‌های روز است .

مع الوصف اگر میتوانستیم رکن چهارم‌ دمکراسی باشیم وناظر برعملکرد دستگاههای اجرایی ،میشد ناظر برسالم سازی امور بود اما وقتی ناظری نیست ونظارتی وجود ندارد باید با همین اوضاع واحوال ساخت و باخت . ///انتهای پیام656 کلمه

سرمقاله روزنامه شیراز نوین 27 ابان ماه 1399
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی