موزهها ورازها
فرزادوثوقی - روزنامه نگار
باید دید کاربرای شهدا ویادگاران دفاع مقدس چه سود وصرفهای برای کسانی دارد که صاحب قدرت اند.پس از سالهای پایانی جنگ فکرساخت وبهره برداری از موزههای دفاع مقدس درسراسر کشوردرذهنها بوجودآمد. موزهها میتوانند پیام رسان خوبی باشند چراکه با انتقال صحیح تاریخ پیامیارزشمند را به نسلهای آینده میرسانند. گاهی عدهای با یک برنامه ازپیش تعیین شده موزهها وآثار به یادگارمانده از گذشته را ویران میکنند وگاهی عدهای مانع ساخت وبهره برداری از موزهها میشوند. درهر دوروش این عده مانع پیام رسانی تاریخی میشوند وشاید میخواهند تاریخ را آنطورکه به مصلحت خودشان میدانند بنویسندومنتشر کنند.
باید دید تاریخ نویسان ازکدام دسته گروهای اجتماعی هستند که اگر از صف ناب مردم نباشند تاریخ نویسی شان چندان معتبر نیست .
بعضی چنان تعاریفی از گذشته ارایه میدهند که اصولا به تاریخ وقدمت آن قوم شک میشودوگاهی بیرون از مرزهای ملی چنان آثار وتعاریفی از ملیت آن قوم دریافت میکنید که باورتان نمیشود این مستندات واقعی است واگر واقعی است آنجا چه میکند.
درواقع بعضی با ربودن آثار تاریخی فرهنگی یک ملت برای خود درآنسوی دنیا دکانی درست میکنندبنام موزه واز سراسر جهان خصوصا همان ملیت با اصالت ، بازدید کننده دعوت میکنند وبا تعاریف ارایه شده صاحب ثروت میشوند.
موزه داری یک صنعت است ، صنعتی صاحب ثروت که باید دیدچرا دربعضی ممالک با ایجاد آن مخالفت میشود وچرا آثار ناب همان ملت درکشوری دیگر تولید ثروت میکند؟ موزه داری را بعد از صنعتی بودن وصاحب ثروت بودن میتوان در بعد فرهنگی مورد ارزیابی قرار دارد چراکه برای ایجاد موزه باید صاحب ثروت وصاحب قدرت بود، از این روست که ما نمیتوانیم موزه درست وحسابی داشته باشیم ویا اصولا موزه داری کنیم .
چند روز پیش دوباره اداره کل حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس روی آنتن رفت. موضوع همان تراژدی قدیمیاست . نبود اعتبارات که باعث شده موزه دفاع مقدس شیراز پس از گذشت چند دهه به سرانجام نرسد. مدیرکل این اداره درمحضر منتخبان یازدهم مجلس ابراز گلایه کرده بود که برای انجام امور اجرایی این موزه دچار مشکلات اعتباری است واین اداره کل باید ردیف بودجهای داشته باشد. جای تعجب وتاسف است که یک اداره کل دراستان فارس برای امور جاری خود ردیف بودجه دولتی ندارد. درواقع یا نامگذاری اداره کل اشتباه بوده ویا توان نمایندگان مجلس درده دوره گذشته ، مدیران ارشد استانی ،مدیران شهری وعلی الخصوص مدیران کل این اداره با ضعف شدید همراه بوده است.
آنچه مسلم است اقدام به ساخت موزه دفاع مقدس درشیراز مرکز فارس ، اقدامیپیشتازانه بوده است. یعنی برای اقدام گوی سبقت را از سایر استانها ربوده ایم اما دراین زمینه هم مانند بسیاری امور از همه عقب تریم. درخاطرات خودمان داریم که برای ساخت این موزه یک میدان بزرگ اقتصادی تجاری جابجا شد وباید دید چه کسانی از این جابجایی صاحب منفعت شدند وچه کسانی متضرر،چراکه برابر نقشههای ارایه شده درآن زمان قرار بود با رفتن میدان میوه وتره بار، حول وحواشی میدان هم تملک شود وباقی قضایا ، اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و موضوع مهمیکه سرهنگ کوشکی مدیر کل این اداره به آن اشاره داشته همین موضوع عدم تملکهاست که علی القاعده باید توسط شهرداری شیراز انجام میشده است. حالا باید دید شهرداری از آن زمان تا کنون اعتبار کافی برای تملک اراضی ویا واحدهای صنفی منطقه داشته است یا خیر؟ اینجا نقش سازمان بازرسی بیش از پیش پر رنگ میشود تا به موضوع ورود کند و بسنجد شهرداری دراین زمینه کوتاهی کرده است یا خیر؟
از قرار معلوم ساخت موزه میتواند در بحث صنعت گردشگری تاثیرات بسزایی داشته باشد و اگر عاقلانه به موضع نگاه کنیم ساخت این موزه وتاکید برداشتههای تاریخی ، فرهنگی وارزشی میتواند برای استان وکشور درآمدزایی کند وچه کسی پیدا میشود از درآمدزایی گریزان باشد ؟ از قرار سهم هر دستگاه از قبل مشارکت درپروژه هم باید مشخص باشد تا درزمان بهره برداری از انتفای لازم برخوردار شوند .
نقطه سر خط – آنچه معلوم ومشخص است خیلیها در سخنرانیها ویادوارههای یک روزه ژستهای ارزشی گرفتند ورفتند واز این به بعد هم خواهد گرفت وخواهند آمداما ساخت این موزه همچنان با کلمه« نه مانوس» است.
متاسفانه سمت وسوی پیگیریهای رسانهای نیزدرتمامیزمینههای توسعه استان فارس ضعیف وقابل نقد است. اقتصاد بزرگترین چالش را فراروی فعالیتهای ناب رسانهای ایجاد کرده است چراکه حرفه ایها در روزمره گیها و تامین معاش خانواده گرفتار شدند وغیر حرفه ایها با کمکهای معلوم ،میدان را برای نمایش ومعرفی چهرهها باز دیده اند. درواقع این سیاست است که جریانهای رسانهای را با تامین نیازهای مالی مهندسی وهدایت میکند. ازاین روست که پرونده توسعه استان با یک وجب خاک روی طاقچه باقی مانده و فراموش شده است. اینک باید دید منتخبان یازدهم مجلس با این حجم از مطالبات دراکثر بخشها چگونه قادر خواهند بود موارد را اولویت بندی ودر سطوح کلان رسیدگی کنند.
درخاتمه باید اوج توجهات فرهنگی را درمیزان رسیدگی به مطالبات موزه دفاع مقدس جستجو کرد.چراکه تاریخ دفاع مقدس را باید از مرجع آن دریافت کرد نه شعارهای انتخاباتی. شایداگرتنها دریک جهت وآن تمرکز برساخت وراه اندازی و افزودن محتوادراین نقطه همت کرده بودیم تا کنون به نتیجه مطلوب نیزرسیده بودیم اما انگار چندان متمرکز هم عمل نکردیم. /// انتهای پیام 903 کلمه