loading...

پاکت سفید

بازدید : 456
پنجشنبه 17 ارديبهشت 1399 زمان : 2:38

بازی بورس با سرمایه اولی‌ها

فرزادوثوقی – روزنامه نگار

سرمایه اولی‌ها در بورس باید مواظب سرمایه‌های خود باشند خصوصا آنکه نباید سرمایه آورده آنان از مجموع فروش دارایی‌های آنان باشد. بورس یک بازی اقتصادی برای کسب درآمداست واین درآمد درمحیط بازارپیوسته دارای رونق ورکود بوده است . رونق ورکود ذات بازار است وپیوسته این اتفاق در بازار افتاده وخواهد افتاد. اما بورس یک بازار تخصصی است که فعالین درآن باید آموزش‌های لازم را دیده باشند ونمی‌توان تصور کرد مردم عادی این آموزش‌ها رایک شبه فراگیری کنند.

همه میدانیم که بورس تابع شرایط خاصی از جمله رویدادهای سیاسی است ودراین رابطه باید دید دولت چه تضمینی برای آینده این بازار در نظر گرفته است هر چند مردم باید بدانند هیچ تضمینی دراین بازی برد وباخت وجود ندارد اما این سوال اشتباه درذهن عام پیش آمده که چه تضمینی وجود دارد که همیشه سود کنند وباقی قضایا!!!

این روزها همه برای دریافت کد بورسی صف کشیده اندو انگار حس ششم مردم به آنان گوشزدمی‌کند که از غافله عقب نمانند. اما سوال اینجاست که آیا مردم عادی اهل این غافله ومقصد آنرا می‌شناسید وبا علم وآگاهی یارآن شده اند؟ محیط بورس کاملا تخصصی است ومقصد آن کاملا نامشخص چراکه گاهی به سمت رشد وگاهی به سمت سقوط درحال حرکت است.

به همین منظور دولت قبل از تشویق مردم به ورود به بورس به عنوان یک تونل تاریک مطلق باید زیر ساخت‌های روشنایی ودرک صحیح ازآنرا برای مردم فراهم می‌کرد. دولت باید زیر ساخت‌های فنی والکترونیک بورس را بیش از گذشته ایجاد وگسترش دهد. دولت باید نسبت به فرهنگ سازی ، آموزش مدیریت سرمایه وتشکیل سبد سرمایه گذاری برای مردمی‌که شبانه روزدرحال تشویق آنان است اقدام کند تا مردم با سرمایه‌های خرد وکلان خود چشم بسته واز روی ترس ونبود امنیت اقتصادی از باب بی ارزش شدن پول ملی ، وارد این تونل تنگ وتاریک نشوند. حالا دولت با طرح موضوع برداشته شدن صفرها اقدام با ایجاد هیجان برای پیوستن مردم به بازار بورس کرده است .

درحالی که ارایه آموزش وفرهنگ سازی مقدم بردعوت از مردم به عنوان ارایه همان تضمینی است که در سطور بالا به آن اشاره کردم . بالاترین تضمین دولت برای مردم ارایه آموزش است . ما انتظار نداریم همه برنده این بازی باشند اما انتظار داریم بازی عادلانه‌‌‌ای برگزار شود.

از اینکه بازار سرمایه به زودی همپای بازار پولی در تصمیم گیری‌های اقتصادی سیاسی نقش آفرینی می‌کند شکی نیست چراکه براین مهم اساتید دانشگاهی علوم اقتصاد ارایه نظر کرده اند. بورس درحال خروج از یک بازار کوچک به یک بازار بزرگ وکانون توجهات است . بورس به یک بازار بزرگ وپر عمق تبدیل می‌شود اما نباید فراموش کرد که اما واگر‌ها پیوسته دراین بازار وجود دارند وباید به آن از منظر تخصص نگاه کرد.

دولت مردم را به این بازار دعوت ودلخوش کرده است هر چند دولت وتیم اقتصادیش کارنامه موفق وخوش قول وخوش حسابی نداشته اند اما انگار راهی دیگری باقی نمانده است . دولت پیش بینی کرده از این طریق کنترل بازار موازی بدست گرفته شود. کنترل تورم ونقدینگی ،جلوگیری از حباب سکه وارز، کنترل قیمت مسکن وجلوگیری از آسیب‌های اقتصادی متاثر از تحریم‌هابا مشارکت نقدینگی‌های سرگردان به بورس محقق خواهد شد و ما هم امید واریم این اتفاق بیفتد اما باید روی دیگر سکه را نیز دید.

درحالی که اساتید اقتصاد کشور تاکید دارند وبه مردم هشدار میدهند که سرمایه‌های خود را از طریق فروش دارایی‌ها به بورس نیاورند اما دولتی‌ها از طریق فروش دارایی‌های خود درقالب واگذاری به بخش خصوصی ، ظاهرا درحال انتقال سرمایه به بورس هستند. دولت با فروش دارایی‌های زیان ده خود به بخش خصوصی، پول وارد بورس ویا بدهی‌های خود را پرداخت می‌کند وما امید واریم این دولت بدهکار حداقل دراین بخش از گفتار خود صادق باشد ومثلا بدهی‌های خود برای همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند.

هرچند به دولت با رفتارهای تاریخ گذشته اش اعتمادی نیست اما همانطوری که در سطور بالا اشاره کردم مردم دراین شرایط چاره‌‌‌ای غیر از حضوردر بازار بورس ندارند. نکته جالب تردراین داستان این است که برد وباخت کاملا متوجه مردم وتصمیمات لحظه‌‌‌ای وسرنوشت سازشان است و درصورت باخت سرمایه نمی‌توانند مثلا درمقابل فلان ساختمان تجمع کنند تا تکلیف سپرده‌های آنان مشخص شود ویا از قوه قضاییه بخواهند به موضوع فلان کلاهبرداری ورود کند. دراین شرایط بار مسوولیت از دوش دولت وسایر قوا برداشته می‌شود. چراکه ریزش ذات بازار است وبازار همیشه این فراز ونشیب‌ها را تجربه کرده است .آیا تاکنون شنیده اید یک تاجر موفق پس از سالها تلاش واحیانا یک بدبیاری و ورشکستگی از دست خودش به محاکم قضایی شکایت کرده باشد؟

بورس یک بازی بردوباخت است و باید افراد متخصص وارد آن شوند وبهتر بود دولت دفاتر تخصصی ویا حتی بانک‌ها را باپرداخت سودی مشخص ناشی از ارایه یک خدمت تخصصی ،در اولین قدم مامور حضور درکنارمردم بودن می‌کرد. مردم برای حضور دراین بازی سخت نیازمند همراه هستند. باید منتظر فردا وعواقب این کاربزرگ وتخصصی باشیم ./// انتهای پیام 847 کلمه

فروش بسته های 25 کیلویی کتراک
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی